Ben je benieuwd waarom sommige bedrijven moeiteloos toptalent aantrekken terwijl anderen worstelen om geschikte kandidaten te vinden? Het geheim ligt vaak in hun Employee Value Proposition (EVP). In dit artikel onthullen we wat een EVP is, waarom het cruciaal is voor jouw succes, en hoe je een onweerstaanbare EVP kunt creëren die jouw bedrijf een concurrentievoordeel geeft. Ontdek de strategieën en voordelen die jouw bedrijf aantrekkelijker maken voor de juiste kandidaten en tegelijkertijd de betrokkenheid en tevredenheid van je huidige werknemers verhogen. Lees verder en transformeer jouw wervingsaanpak met een sterke EVP!
Meer slimme tips voor je werving?
Download ons gratis ebook ‘How to fuck up je wervingscampagne’.
Inclusief waardevolle tips en onderzoeksfeiten.
Wat is een Employee Value Proposition (EVP)?
Waarom kiest een kandidaat wel voor jouw bedrijf en niet voor een ander? Die vraag heeft niet één specifiek antwoord. Waarschijnlijk, als je het kandidaten zou vragen, krijg je antwoorden zoals “Ik heb bij jullie het beste gevoel”, “de arbeidsvoorwaarden waren beter” of “Ik kan mezelf hier beter ontwikkelen”. Dit zijn allemaal signalen dat kandidaten je employer brand hebben gezien, of in ieder geval delen daarvan.
Een Employee Value Proposition is een strategisch hulpmiddel dat je kunt gebruiken om te communiceren wat je kandidaten te bieden hebt. Zie het als een raamwerk met daarin alle unieke voordelen en waarden die jouw bedrijf onderscheidend maken in de arbeidsmarkt. Het maakt je aantrekkelijk voor de juiste kandidaten.
Helaas is een veelgemaakte fout bij vacatures nog steeds de eenzijdigheid van communicatie. Veel vacatures gaan vooral over wat kandidaten moeten meebrengen, terwijl dat in een zeer krappe arbeidsmarkt niet erg aantrekkelijk is voor kandidaten. Een EVP gaat vooral over wat jij als bedrijf te bieden hebt. Een totaal andere invalshoek die het voor kandidaten juist interessant maakt om meer belangstelling voor je bedrijf te tonen.
Waarom is een employee value proposition belangrijk?
Een sterk EVP zorgt voor onderscheid. Er valt wat te kiezen in de markt, waardoor bepaalde kandidaten jouw bedrijf juist interessant zullen vinden. Is dat erg? Zeker niet. Hiermee creëer je al een natuurlijke selectie in welke kandidaten je aantrekt. Je zult merken dat een heldere Employee Value Proposition ervoor zorgt dat de juiste kandidaten zich sneller aangetrokken voelen en reageren doordat je beter in staat bent de juiste voordelen en waarden te communiceren. Uiteindelijk wil je niet zoveel mogelijk reacties, maar zoveel mogelijk van de juiste reacties. Een EVP helpt je daarbij.
Een sterke Employee Value Proposition zorgt voor meer betrokkenheid bij je bedrijf, zowel extern als intern. Ook voor medewerkers is de meerwaarde van jouw bedrijf als werkgever duidelijk. Dit zorgt voor een grotere betrokkenheid en een lagere uitstroom. Een win-winsituatie dus.
Ook is een EVP de basis voor je employer brand. Een sterk en helder gedefinieerde Employee Value Proposition zorgt er dus voor dat jouw employer brand ook sterk en duidelijk wordt en dat ga je merken in het aantrekken van talent. Een heldere boodschap is veel eenvoudiger te ontvangen en te begrijpen en daarmee trek je sneller de juiste mensen aan.
Wat zijn de belangrijkste elementen van een employee value proposition?
Je kunt een EVP opdelen in vijf onderwerpen: beloning, arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden, werkomgeving en cultuur. Ieder element is weer onder te verdelen in een aantal subwaarden:
- Beloning: Salaris, opslag en bonussen.
- Arbeidsvoorwaarden: Vrije dagen, vakantiedagen, flexibiliteit en verzekeringen.
- Carrièremogelijkheden: Promotie, ontwikkeling, training en coaching.
- Werkomgeving: Erkenning, werk-privébalans, autonomie en uitdaging.
- Cultuur: Missie, waarden, sfeer en teamdynamiek.
Wat is het verschil tussen een EVP en een employer brand?
Er is weleens verwarring omtrent deze twee termen. Wat is nou precies het verschil en wanneer gebruik je ze? Waar een Employee Value Proposition de belofte is aan zijn (toekomstige) medewerkers over de voordelen en waarden, is een werkgeversmerk juist het imago van het bedrijf zoals het door kandidaten wordt gezien. Zoals eerder benoemd vormt een EVP de basis voor een werkgeversmerk en ga je hiermee juist de sfeer, emotie en juiste tone of voice neerzetten die past bij het bedrijf. Het zijn dus twee belangrijke onderdelen binnen je recruitment marketing die allebei zorgvuldig uitgewerkt dienen te worden.
De voordelen van een sterk employee value proposition
Een EVP heeft zowel invloed op de interne organisatie als op de (externe) arbeidsmarkt. We zetten de voordelen uiteen.
Interne voordelen:
- Verhoogde werknemersbetrokkenheid en -tevredenheid: Als de voordelen en waarden van je EVP duidelijk zijn, zullen medewerkers zich meer betrokken voelen en meer tevreden zijn over hun baan.
- Betere retentie: Door een hogere tevredenheid is de retentie ook lager. Men heeft immers goede redenen om bij jouw bedrijf te blijven werken.
- Positieve bedrijfscultuur: Door de focus op voordelen zoals inclusiviteit, flexibiliteit en erkenning draagt een Employee Value Proposition bij aan een positieve bedrijfscultuur.
- Hogere productiviteit: Door bovenstaande punten is men tevreden en gemotiveerd en daardoor is men doorgaans productiever en meer gedreven om bij te dragen aan het succes van het bedrijf.
Externe voordelen:
- Aantrekken van toptalent: Een duidelijk EVP helpt om de aandacht te trekken van de juiste kandidaten, waardoor het gemakkelijker wordt om talent aan te trekken in een competitieve arbeidsmarkt.
- Sterker werkgeversmerk: Zoals al eerder geschreven zorgt een heldere Employee Value Proposition voor een sterker werkgeversmerk.
- Concurrentievoordeel: Door een goed uitgewerkt EVP creëer je onderscheidend vermogen op de arbeidsmarkt en daarmee een voorsprong op je concurrenten.
- Betere bedrijfsreputatie: Een bedrijf dat bekend staat om een sterke EVP wordt vaak gezien als een aantrekkelijke en verantwoorde werkgever, wat de algehele bedrijfsreputatie verbetert.
Hoe ontwikkel je een employee value proposition?
Natuurlijk snappen we ook dat je zelf aan de slag wilt om aantrekkelijker te worden voor kandidaten. Maar hoe ontwikkel je zelf nou een EVP? We helpen je in drie stappen op weg.
Stap 1: Onderzoek
Het begint natuurlijk met een onderzoek. In eerste instantie intern. Zorg ervoor dat je door enquêtes en interviews inzicht krijgt in wat jouw werknemers waarderen aan je bedrijf. Zorg er wel voor dat je alle elementen van de Employee Value Proposition inzichtelijk maakt en niet alleen wat jouw medewerkers het belangrijkst vinden.
Vervolgens kijk je ook naar de markt. Bestudeer concurrenten. Wat doen en zeggen zij? En wat zijn de markttrends? Zorg ervoor dat je voor jezelf een benchmark bouwt zodat je weet waar je staat. Op die manier weet je wat je kunt benadrukken of nog aantrekkelijker moet maken.
Stap 2: Bepaal kernwaarden
Bepaal op basis van je onderzoek de kernwaarden en hoe die zich vertalen naar voordelen voor je werknemers. Zorg ervoor dat je de unieke voordelen van het bedrijf bepaalt. Doe dat vooral door terug te grijpen op je onderzoek. Wat vindt men van alle kernwaarden nou het meest belangrijk? Waar is men het vaakst en het meest positief over? Benoem deze voordelen voor jezelf zodat je weet waar je je in communicatie op moet richten.
Stap 3: Ontwikkel je EVP-statement
Je kunt nu met al deze inzichten aan de slag om een EVP-statement te maken. Zie dit als een korte en bondige samenvatting van het onderzoek en de vastgestelde kernwaarden en voordelen. Gebruik ze om een positief en inspirerend verhaal te schrijven. Zorg voor verhalen en testimonials van werknemers om het EVP te onderbouwen en tot leven te brengen.
Hoe vertaal je jouw EVP naar content?
Die verhalen van werknemers zijn ontzettend waardevol. Ze bewijzen namelijk waarom je voldoet aan bepaalde waarden. Maar daarnaast zorgen deze verhalen ook voor authenticiteit. Dat is voor kandidaten belangrijk om een verhaal geloofwaardig te maken.
Natuurlijk wil je kandidaten graag laten zien wat je te bieden hebt. Om jouw EVP te vertalen naar content is het belangrijk om die verzamelde verhalen te gebruiken. Dat kun je doen door ze uit te schrijven of door video. Wij kiezen voornamelijk voor video omdat dit het meest effectief is. Video wordt sneller bekeken dan een uitgeschreven artikel gelezen wordt. Daarnaast blijft de boodschap ook beter hangen.
Zorg er in ieder geval voor dat je niet alle Employee Value Proposition-elementen in één video stopt. Daarmee vertel je te veel en duurt de video te lang. Het gevolg is dat je boodschap hierdoor juist minder duidelijk wordt en dat kijkers sneller afhaken. Maak dus per (sub)element een aparte video.
Hoe kun je een EVP effectief communiceren?
Vervolgens is het natuurlijk zaak om de Employee Value Proposition met de wereld te delen. Zorg ervoor dat je deze op zoveel mogelijk plekken deelt. Denk daarbij aan je werken-bij-website, vacatures, (social) advertenties en videocontent.
Je hoeft niet je hele uitgewerkte EVP overal te delen, maar zorg dat je op de juiste plek de juiste informatie deelt. Dat doe je bijvoorbeeld door bij je vacatures puntsgewijs een aantal highlights te geven. Natuurlijk kun je ook een pagina aan je Employee Value Proposition wijden. Daar kun je natuurlijk wel de ruimte nemen om deze uitgebreid te delen.
Wanneer je videocontent creëert, kun je deze natuurlijk op verschillende plekken delen. Zelf zorgen wij altijd voor long form video’s van zo’n 60 – 120 seconden voor op vacaturepagina’s. Voor social media gebruiken we juist meer short form video’s van zo’n 15 – 30 seconden. Daarbij maakt het niet uit of je de content organisch deelt of inzet als betaalde advertenties. Vergeet ook YouTube niet als kanaal. Je kunt daar zowel je long- als short form video’s delen. YouTube is de tweede zoekmachine ter wereld. Door daar je videocontent te delen, maak je het direct goed vindbaar in de zoekresultaten van Google.
Ook zou je ervoor kunnen kiezen om e-mailmarketing in te zetten. Daarbij zou je mensen op je job alert of nieuwbrieflijst prima een serie e-mails kunnen sturen die gericht zijn op je EVP. Je kunt in de e-mails ook je video’s delen.
Door je content op zoveel mogelijk plekken te plaatsen, zorg je ervoor dat de kans zo groot mogelijk is dat het door kandidaten gezien wordt.
Ontdek hoe wij een EVP in de zorg vertalen naar een effectieve wervingscampagne
Samenvatting
Een Employee Value Proposition (EVP) is een strategisch hulpmiddel dat bedrijven gebruiken om hun unieke voordelen en waarden aan potentiële kandidaten te communiceren. Een sterke EVP onderscheidt een bedrijf in de arbeidsmarkt, verhoogt de betrokkenheid en tevredenheid van werknemers, en draagt bij aan een positieve bedrijfscultuur. Een EVP bestaat uit vijf hoofdonderdelen: beloning, arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden, werkomgeving en cultuur. Het verschil tussen een EVP en een employer brand is dat de EVP de belofte aan werknemers betreft, terwijl het employer brand het imago is zoals kandidaten het zien. Een goed ontwikkelde en gecommuniceerde EVP helpt bedrijven om toptalent aan te trekken, hun werkgeversmerk te versterken en een concurrentievoordeel te behalen.