Employer Branding: Hoe je het beste talent aantrekt

employer branding

Je hebt waarschijnlijk wel eens van employer branding gehoord. Dat is niet zo gek in een oververhitte arbeidsmarkt waarin iedereen naarstig aan dezelfde kandidaten trekt. Om te zorgen dat je niet aan kandidaten hoeft te trekken, maar dat ze uit zichzelf naar jou toekomen, moet je aantrekkelijk worden voor kandidaten. En dat is precies waar employer branding over gaat. Het neerzetten van een merk voor werknemers en potentiële kandidaten. Een merk waarbij ze zich verbonden voelen en dat aantrekkelijk is. Hoe je dat neerzet en hoe je dat in je voordeel kunt gebruiken, leggen we in dit artikel uit.

Meer slimme tips voor je werving?
Download ons gratis ebook ‘How to fuck up je wervingscampagne’.
Inclusief waardevolle tips en onderzoeksfeiten.

Wat is employer branding eigenlijk?

Als bedrijf weten we als geen ander hoe belangrijk het is om in marketing te investeren. We zorgen ervoor dat consumenten onze producten zo aantrekkelijk mogelijk vinden en zich zo kunnen identificeren met een merk dat ze zelfs met een logo op hun kleding willen lopen. Dat kan alleen maar als je merk geladen is met waarden waarmee de doelgroep zich wil identificeren.

En waar we dit voor onze producten heel normaal vinden, schort het daar vaak nog wel eens aan als het om recruitment aankomt. Maar voor recruitment geldt hetzelfde als voor je producten. Je moet zorgen dat je (werkgevers)merk zo sterk staat dat medewerkers en kandidaten zich verbonden voelen. Zodat ze langer in dienst blijven of eerder geneigd zijn om te solliciteren.

Employer branding is dus niets meer dan je bedrijf positioneren als aantrekkelijke werkgever in de arbeidsmarkt.

employer branding model

Het verschil tussen employer branding en een employee value proposition (EVP)

Zoals gezegd gaat employer branding over het imago en de reputatie van je bedrijf als werkgever en hoe het zich naar buiten toe presenteert.

Je kunt daarbij denken aan zaken zoals bedrijfswaarden en cultuur, de ambitie van het bedrijf en de merkreputatie.

Het doel van employer branding is om je bedrijf aantrekkelijk te maken voor talent en de betrokkenheid onder medewerkers te vergroten.

De employee value proposition gaat veel meer over wat je als werkgever te bieden hebt aan (nieuwe) werknemers. Door deze waarden goed te tonen word je een aantrekkelijke werkgever.

Je kunt denken aan waarden zoals salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, carrière- en ontwikkelingsmogelijkheden, werk-privébalans en waardering en erkenning.

De EVP en het werkgeversmerk lijken dus erg op elkaar en vertonen overlappingen. Toch dienen ze ieder een eigen doel. Zorg er daarom voor dat je ze allebei maakt en inzet om kandidaten aan te trekken.

Voordelen van een sterk employer brand

Het hebben van een sterk employer brand heeft een aantal grote voordelen. Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar de invloed van employer branding. Zo blijkt bijvoorbeeld dat 72% van de werkzoekenden een aantrekkelijk employer brand een belangrijke factor vinden bij hun baankeuze.

Ook blijkt dat een authentieke bedrijfscultuur leidt tot meer sollicitaties. Vooral storytelling speelt hier een belangrijke rol in. Zorg er dus voor dat je in je bedrijf op zoek gaat naar verhalen die aansluiten bij de waarden die je in je werkgeversmerk hebt bepaald. Storytelling zorgt ervoor dat je waarden tot leven komen, mits ze natuurlijk goed en op een authentieke manier verteld worden.

Het blijkt namelijk dat kandidaten die naar video’s met employee stories kijken tot 2,4 keer meer geneigd zijn om te solliciteren.

Ook is 69% van de werkzoekenden meer geïnteresseerd om over een bedrijf te leren door verhalen van werknemers dan door middel van traditionele vacatureteksten.

Je ziet dat een sterk employer brand dus niet alleen zorgt voor meer attentiewaarde, maar ook voor meer interesse en betrokkenheid die uiteindelijk leidt tot meer sollicitaties.

Ontdek hoe wij een employer brand vertalen naar een wervingscampagne voor technisch personeel

Waarom is employer branding belangrijk?

Employer branding is belangrijk om meerdere redenen die zowel de interne dynamiek van een organisatie als haar externe perceptie beïnvloeden. Hier zijn enkele van de belangrijkste redenen waarom employer branding essentieel is:

Aantrekken van talent

Een sterk employer brand trekt sneller betere kandidaten aan. Mensen willen nu eenmaal graag werken voor een bedrijf met een goede reputatie en positieve werkomgeving. Daarnaast helpt het ook om je goed te onderscheiden van andere werkgevers in de markt. Aangezien nog te weinig werkgevers werk maken van hun employer brand, zorgt het er ook voor dat er meer te kiezen is in de arbeidsmarkt. Een keuze is altijd beter dan geen keuze en alleen daarom al zorgt onderscheid voor meer zichtbaarheid en een grotere aantrekkingskracht.

Behoud van medewerkers

Medewerkers die trots zijn op hun werkgever zijn meer betrokken en tevreden. Het leidt ook tot een sterkere loyaliteit waardoor ze minder geneigd zijn om naar een nieuwe baan te zoeken. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers van bedrijven met een sterk employer brand vier keer meer betrokken zijn. De verloopcijfers liggen gemiddeld 50% lager en medewerkers zijn tot 20% productiever.

Kostenbesparing

Door een sterk employer brand hoef je minder moeite te doen om vacatures te vervullen. Bedrijven met een sterk werkgeversmerk trekken tot zes keer meer sollicitanten aan. Dat leidt gemiddeld tot 50% minder wervingskosten. En doordat de uitstroom van medewerkers lager is, zijn de kosten voor het trainen van medewerkers ook fors lager.

Bedrijfsreputatie

Een sterk werkgeversmerk draagt bij aan de algehele bedrijfsreputatie en dat heeft ook invloed op klanten en andere zakelijk betrokkenen. Bedrijven met een sterk werkgeversmerk worden vaker gezien als een betrouwbare en aantrekkelijke werkgever en dat heeft ook een positieve invloed op het merk als geheel.

Employee advocacy

Tevreden medewerkers zullen sneller hun positieve ervaringen delen, zowel online als offline, wat bijdraagt aan een sterker employer brand. Ze zullen sneller trots zijn op hun werkgever en positieve berichten delen op social media. Ook dat helpt bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Want bedrijfsposts gedeeld door medewerkers bereiken 561% meer mensen dan wanneer het door het bedrijf zelf gedeeld wordt. Medewerkers hebben doorgaans meer volgers en tot acht keer meer betrokkenheid op hun content.

Je employer branding verbeteren

Waar begin je precies als je je employer brand wil versterken? Om je merk te versterken is het belangrijk om eerst goed onderzoek te doen, dat te vangen in modellen en vervolgens je waarden te vertalen naar content.

Uiteindelijk vangen wij een employer brand altijd in een werkgeversverhaal en een employee value proposition. Het werkgeversverhaal is een verhaal dat het gevoel en de waarden van het bedrijf vangt en het EVP gebruiken we vooral om schematisch de waarden voor medewerkers weer te geven.

Doe onderzoek

Voordat je een werkgeversverhaal en employee value proposition kunt opstellen, is het belangrijk om onderzoek te doen. Dat onderzoek voer je uit onder medewerkers van verschillende afdelingen. Op die manier krijg je een goed homogeen beeld van de waarden die leven binnen het bedrijf. Je kunt ervoor kiezen om het onderzoek zelf uit te voeren, maar de vraag is of medewerkers in dat geval volledig open durven te zijn. Daarom voeren wij dit vaak zelf voor klanten uit. De afstand die wij hebben tot jouw medewerkers helpt om een objectief beeld te krijgen en uiteindelijk wordt daar je werkgeversverhaal en EVP sterker van.

Voor het werkgeversverhaal stel je vragen over de bedrijfswaarden, cultuur, de bedrijfsambitie en merkreputatie. Voor de employee value proposition stel je vragen over de salariëring, secundaire arbeidsvoorwaarden, carrière- en ontwikkelingsmogelijkheden, werk-privébalans en waardering en erkenning.

Giet in modellen

Deze interviews met medewerkers zijn goud waard en vormen voor ons de rode draad die we kunnen gebruiken bij content creatie. Maar voor het zover is, doe je er goed aan om alle input van medewerkers samen te vatten in modellen.

Ten eerste een werkgeversverhaal. Dit is een verhaal dat de essentie van je employer brand communiceert. Het omvat de waarden, missie en visie van de werkgever en vormt het fundament voor je recruitment marketing. Denk daarbij aan je websiteteksten, vacatures, video’s en social media content.

Daarnaast ga je aan de slag met de employee value proposition. Dit is een tabel waarin je alle voordelen voor werknemers vermeldt in verschillende categorieën. Vaak uitgedrukt in compensatie, arbeidsvoorwaarden, carrièreperspectief, werkomgeving en cultuur.

Wanneer deze staan, heb je een helder beeld van je bedrijf als werkgever en kun je aan de slag met content.

Maak content

Vervolgens is het zaak om vanuit alle inzichten content te gaan maken. Dat doe je vooral door verhalen van medewerkers te vertellen die aansluiten bij deze inzichten. Die verhalen deel je op social media en op je werken-bij website.

Vaak worden verhalen uitgeschreven gedeeld, wat resulteert in behoorlijke lappen tekst (zoals dit artikel). Echter heeft de gemiddelde websitebezoeker of social media-gebruiker niet zoveel geduld. Daarom is het gebruik van video zo effectief. Het gebruik van video content heeft een aantal grote voordelen. Zo levert een video op de vacaturepagina gemiddeld 50% meer reacties op, videoadvertenties op social media leiden tot 34% meer reacties en 85% van de werkzoekenden geeft aan dat video meer helpt een bedrijf te leren kennen dan tekst of foto.

Mocht je content willen gaan maken, zorg dan dat je gebruik maakt van authentiek beeldmateriaal. Of het nou gaat om foto of video, in beide gevallen is het verstandig om medewerkers bij dit proces te betrekken. Die authenticiteit wordt door kandidaten enorm gewaardeerd. 73% geeft zelfs aan een positiever beeld van een werkgever te hebben door authentiek beeld. Hierdoor kun je tot 25% meer reacties verwachten.

Hoe vertaal ik mijn employer brand naar vacatures?

Naast dat je vacature natuurlijk duidelijk en volledig moet zijn, is het belangrijk om ook je employer brand te verwerken in je vacature.

Dit kun je doen door je bedrijfswaarden en werkgeversverhaal op te nemen in het stuk ‘over het bedrijf’. Houd het beknopt, want wollige en lange teksten zorgen voor meer afhaakmomenten.

Voeg een video toe. Het liefst natuurlijk een functiespecifieke vacature, maar als dat niet haalbaar is, volstaat een video waarin het employer brand wordt verteld ook goed.

Reviews van medewerkers zijn waardevolle toevoegingen. Ze zorgen voor onderbouwing, betrouwbaarheid en authenticiteit, waardoor je sneller talent aantrekt.

Zorg er in ieder geval voor dat je toevoegingen er niet voor zorgen dat vacatures te uitgebreid worden. Je wilt niet te veel informatie over iemand uitstorten. Dat zorgt eerder voor afhaken dan voor meer reacties.

Samenvatting

Employer branding is cruciaal voor het aantrekken en behouden van talent in een competitieve arbeidsmarkt. Dit artikel legt uit hoe je een sterk werkgeversmerk opbouwt door bedrijfswaarden en cultuur te benadrukken, en het verschil tussen employer branding en een employee value proposition (EVP). Een sterk employer brand verhoogt de betrokkenheid en productiviteit van medewerkers, verlaagt wervingskosten, en verbetert de algehele bedrijfsreputatie. Start met onderzoek, gebruik storytelling en authentieke content om je werkgeversmerk te versterken.

Auteur

RECRUITMENT MARKETING
DIE JE RAAKT.

Wij geloven dat er in elk bedrijf of organisatie een goed verhaal schuilt. Een verhaal dat de moeite waard is om te vertellen, en vooral, door het te laten vertellen.

VOLG ONS

Voor extra info & inspirerende
content