Wie wil er nou niet met zijn vrienden samenwerken?!
Nou ja, dat hangt misschien een beetje van de leeftijd af. Want heel eerlijk, op mijn 44ste moet ik er ook niet per se aan denken. Maar er was een tijd dat dat anders was. Zo’n 25 jaar geleden, om precies te zijn.
Ik moest hieraan denken omdat ik van de week in gesprek was met een potentiële klant, een retailer, die veel behoefte heeft aan jongeren in hun organisatie.
Tijdens het gesprek met de klant en mijn compagnon vertelden we alle drie een anekdote over ons jongere zelf of over een van onze kinderen. Een verhaal dat in alle gevallen benadrukte hoe fijn we het als jongeren vonden om samen te werken met vrienden.
Ik deed dat zelf ook. 25 jaar geleden had ik een bijbaantje bij V&D. Wat een prachtige tijd was dat. Ik vond het een heerlijk bedrijf. Naast dat ik het enorm naar mijn zin had op de CD-afdeling, vond ik het ook geweldig dat ik met vrienden werkte.
We lunchten samen, gingen na werk borrelen, spraken buiten werk vaak af en gingen met elkaar op vakantie. Ik durf te beweren dat dit de meest gezellige periode uit mijn leven is.
Heel eerlijk, in die 25 jaar tijd ben ik misschien wel ouder geworden, maar dat jongeren graag samenwerken met vrienden is niet veranderd.
Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat:
🟠 42% van de jongeren tussen de 15 en 20 jaar het belangrijk vindt om met vrienden te kunnen werken. Dit is de op twee na hoogste motivator, na ‘geld verdienen’.
🟠 62% is meer gemotiveerd om hard te werken als ze met vrienden samenwerken.
🟠 Beste vrienden op het werk zijn 7 keer meer betrokken en hebben 6 keer meer kans om langer bij de organisatie te blijven.
Je zou dus wel gek zijn om hier als werkgever geen rekening mee te houden en hierop in te spelen met je werving.
Kruidvat doet dat bijvoorbeeld door jongeren nu te laten solliciteren met hun bestie. Super slim, want hoe spannend is solliciteren wel niet op die leeftijd? Zo maak je de drempel lager en sla je twee vliegen in één klap.
Zelf deden we dit onlangs voor Hilton Foods Holland, waarbij we in de wervingscampagne de vriendenbonus benadrukten. Solliciteer, breng je bestie aan en ontvang €150 bonus. Kun je toch weer leuk samen een festivalletje pakken.
Mocht je de komende tijd jongeren werven, zorg er dan voor dat je inspeelt op hun beleving. Onderzoek wat ze belangrijk vinden en speel daarop in. Je zal zien dat je het jezelf een stuk makkelijker maakt.