Jongeren werven: Hoe maak je ze warm voor jouw bedrijf?

Jongeren werven 02

Extreme droogte op de arbeidsmarkt

De schaarste op de arbeidsmarkt is nog net zo groot als regen in de woestijn en dat geldt ook voor bijbanen en vakantiewerk. Je zou verwachten dat werkgevers er alles aan doen om jongeren aan zich te binden, maar niets is minder waar. Er wordt opvallend weinig energie gestoken in het werven van jongeren. De meeste werkgevers plaatsen niet meer dan een simpele social media post met de tekst ‘vacature + functietitel’. Kom op, daar word je zelf toch ook niet enthousiast van? Wil je dat jongeren in de rij staan voor je vacature, dan moet je het anders aanpakken. We laten je zien hoe wij dit deden voor een van onze klanten.

Meer weten over het werven van jongeren?
Download ons gratis ebook ‘Je vacature is zo hip als Hyves’.
Inclusief waardevolle tips, een business case en inzichten in campagneresultaten.

De uitdaging van Hilton Foods Holland

Hilton Foods Holland, de grootste vleesverpakker van Nederland, levert al het vlees dat je bij Albert Heijn vindt. Het hele jaar door hebben ze personeel nodig, maar vooral in de zomer. Enthousiaste jongeren zijn essentieel om het barbecueseizoen soepel te laten verlopen. Ze vroegen ons om een toffe campagne op te zetten, en dat hoef je ons geen twee keer te vragen. De tijdsdruk was wel hoog, want de sollicitatieperiode voor vakantiewerk was al begonnen.

Wat jongeren écht willen

Voordat we begonnen, doken we in de wereld van jongeren. Wat vinden ze belangrijk? Geld, werken met vrienden, nieuwe dingen leren, en een flexibele planning staan bovenaan hun lijst. Op social media zijn ze vooral actief op TikTok, Instagram en Snapchat, met korte, verticale video’s als favoriet. Saaie, statische advertenties? Vergeet het maar!  Verder weten we dat jongeren advertenties niet erg vinden zolang ze maar niet te veel als advertentie aanvoelen. Ze moeten vooral inblenden tussen alle andere content. Daar moeten we dus rekening mee houden in onze aanpak. Creativiteit is een must.

Wist je dat?

  • 88% van jongeren tussen 16-24 jaar kijkt regelmatig video’s op YouTube, TikTok en andere platforms.
  • 73% geeft de voorkeur aan video’s boven tekst of foto’s op social media.
  • Jongeren (18-24 jaar) besteden gemiddeld 20 uur per week aan korte video’s kijken op hun smartphone.

Een slimme strategie

Nu we wisten wat jongeren aanspreekt, onderzochten we wat Hilton Foods Holland zo aantrekkelijk maakt. Het salaris was goed, er waren bonussen, en het werk was flexibel en gevarieerd. Perfect voor jongeren die tijd willen overhouden voor het strand of een festivalletje. We combineerden deze inzichten met een aantal slimme concepten.

Lees meer over onze aanpak en de campagneresultaten

Het concept: kort, grappig en to the point

We wisten dat korte, grappige video’s goed zouden werken. Geen advertentie mocht langer dan 10 seconden duren. We bedachten vier thema’s: geld verdienen, vriendenbonus, variatie en flexibiliteit. Deze werkten we uit met humoristische scripts, zoals twee “rijke stinkerds” op het strand die met bankbiljetten wapperen omdat het zo warm is. En we bedachten de ontevreden vriendin die het geijkte bosje bloemen van haar vriendje niet meer kon zien. We kiezen voor scripts van maximaal 10 seconden om te zorgen dat we de aandacht goed vasthouden.

Video’s die niet voelen als advertenties

Natuurlijk kozen we voor video’s, want dat is wat jongeren kijken. We filmden met smartphones voor dat authentieke TikTok-gevoel, waardoor de content goed blendde tussen andere video’s. En belangrijk: we gebruikten jonge acteurs. Want zeg nou zelf, jongeren kijken toch niet geïnteresseerd naar een “boomer” voor de camera? Tenzij het natuurlijk hilarisch is maar je moet je afvragen of je dat moet willen ;).

Cijfers die tellen:

  • 75% van jongeren kijkt video’s voornamelijk in verticale modus.
  • 68% van jongvolwassenen zegt eerder advertenties te kijken wanneer ze verticaal zijn.
  • Jongeren zijn 2,5 keer meer geneigd om een verticale video volledig te bekijken.

Een campagnepagina speciaal voor jongeren

De website van Hilton Foods heeft een corporate uitstraling, maar dat werkt natuurlijk niet voor jongeren. Daarom maakten we een campagnepagina, deleukstevakantiebaan.nl, met korte, frisse teksten en een informele look. Geen lange sollicitatieformulieren, want dat is een groot afhaakmoment. Zo zorgen we voor een gebruikerservaring die naadloos overloopt van advertentie tot sollicitatie.

Het resultaat: succes in 3 weken

Natuurlijk is het altijd spannend om te zien of een campagneconcept aanslaat. Het kan in je hoofd nog zo leuk zijn, maar uiteindelijk moet de doelgroep je advertentie zien en geïnteresseerd raken. En dat gebeurde gelukkig! Binnen drie weken bereikten we 39.000 jongeren, bezochten 2.580 daarvan de website en ontvingen we 69 reacties. Alle vacatures waren binnen een maand vervuld!

Hoewel TikTok misschien wel het populairste en goedkoopste kanaal is (met een CPM van €2,35), zagen we dat Instagram uiteindelijk het meest effectief bleek. Instagram scoorde de hoogste doorklikratio en reactieratio, wat resulteerde in de laagste kosten per reactie.

Als we kijken naar het kijkgedrag, presteerde Instagram ook opvallend goed. Het hoogste aantal gebruikers bleef hangen na de eerste 3 seconden (hook rate van 32,84%) en het grootste percentage keek de video volledig uit (hold rate van 14,48%). Hier zien we duidelijk dat Instagram-gebruikers geduldiger zijn dan op Snapchat en TikTok.

Goed om te weten! De gemiddelde hook rate van video-advertenties ligt rond de 23%, terwijl de gemiddelde hold rate op 9% zit. Instagram doet het dus significant beter in deze campagne.

10 extra tips:

1. Begin op tijd met werven
De meeste van je concurrenten starten pas op het laatste moment. Als jij eerder begint, heb je alle aandacht én keuze uit de beste jongeren.

2. Maak solliciteren kort en krachtig
Niemand wil ellenlange formulieren invullen, zeker jongeren niet. Vraag alleen de essentiële informatie en de rest komt later. Kort is key.

3. Toon het salaris
Geen salaris, geen reacties. Zo simpel is het. Wees transparant, want dat trekt meer kandidaten aan.

4. Houd je teksten kort en bondig
Langdradige teksten schrikken af. Of je nu met jongeren of ouderen praat, iedereen waardeert korte, krachtige teksten. Laat ChatGPT ze voor je halveren. ALTIJD.

5. Wees jezelf, niet geforceerd hip
Proberen om “hip” over te komen werkt averechts. Dat is echt cringe en leidt alleen maar tot afhaken. Blijf authentiek, of laat iemand anders dat voor je zijn.

6. Laat je bedrijfscultuur zien
Onderzoek laat zien dat 57% van de werkzoekenden eerder solliciteert bij een bedrijf met een authentieke en aansprekende bedrijfscultuur. Laat dat dus duidelijk naar voren komen.

7. Vermijd cliché’s in je vacatures
Dit is, naast onduidelijke functieomschrijvingen, een van de grootste irritaties van kandidaten. Wees origineel en duidelijk.

8. Gebruik video voor je werving
Met video loop je twee stappen voor op je concurrenten. Je resultaten zullen daardoor direct verbeteren.

9. Campagnepagina’s werken beter dan vacatures
Dit is niet zomaar een eigenwijze mening; we zien het terug in de resultaten van onze klanten. Een campagnepagina sluit beter aan bij de beleving van de kandidaten en zorgt voor meer betrokkenheid.

10. Weet wat kandidaten zoeken en vergroot dit uit
Wees duidelijk in wat je biedt. Daarmee ben je super duidelijk, val je meer op en krijg je meer reacties.

 

Auteur

RECRUITMENT MARKETING
DIE JE RAAKT.

Wij geloven dat er in elk bedrijf of organisatie een goed verhaal schuilt. Een verhaal dat de moeite waard is om te vertellen, en vooral, door het te laten vertellen.

VOLG ONS

Voor extra info & inspirerende
content