Meer kandidaten werven: ontdek slimme tactieken die werken

Vind je het lastig om genoeg reacties te krijgen op je vacatures? Je bent niet de enige. Veel recruiters ervaren dat hun vacatures vaak onopgemerkt blijven, ondanks alle inspanningen. Hoe zorg je ervoor dat jouw vacatures opvallen en de juiste kandidaten bereiken? In dit artikel delen we concrete tips om meer zichtbaarheid, websitebezoekers en reacties te genereren. Ontdek welke stappen je vandaag nog kunt zetten om van kijkers sollicitanten te maken en je wervingsresultaten naar een hoger niveau te tillen.

Meer slimme tips voor je werving?
Download ons gratis ebook ‘How to fuck up je wervingscampagne’.
Inclusief waardevolle tips en onderzoeksfeiten.

Welke wervingsknoppen moet je bedienen voor maximale impact?

Er zijn verschillende knoppen waaraan je kunt draaien om meer kandidaten te werven. Dit zijn het creëren van meer zichtbaarheid, websitebezoekers en reacties. Door vaker berichten over je vacature te plaatsen, verhoog je snel de zichtbaarheid. Dat wil echter nog niet zeggen dat men het ook interessant genoeg vindt om je website te bezoeken, laat staan te reageren. Zoek dus eerst uit waar jouw werving het meeste behoefte aan heeft.

Meer zichtbaarheid creëren? Laat je vaker zien!

De meeste recruiters plaatsen een nieuwe vacature eerst op hun eigen website en daarna op een jobboard. Daarna gaan ze vaak zelf sourcen. Op zich logische stappen, maar het is ook beperkt. Hiermee ben je dus in feite op twee momenten zichtbaar geweest en dat is wel wat weinig. Wil je meer zichtbaarheid, dan zal je jezelf ook vaker moeten laten zien. Daarvoor kun je meer kanalen inzetten, zoals social media.

Bereik je doelgroep op social media en maak impact

Wist je dat slechts in 29% van de gevallen een vacature ook op social media wordt geplaatst? Dit blijkt uit een onderzoek dat we zelf hebben uitgevoerd onder recruiters.

Resultaten uit eigen onderzoek onder recruiters

Eerlijk gezegd schrok ik ervan. Voor ons is het een echte no-brainer, maar blijkbaar vergeten veel werkgevers social media in te zetten, terwijl daar juist je doelgroep zit en je eenvoudig meer bereik kunt creëren. Jongeren gebruiken steeds vaker TikTok als zoekmachine, ook voor het zoeken naar een nieuwe baan. Dus heb je een nieuwe vacature, denk dan eens na over waar je deze allemaal kunt delen en plaats vaker een bericht. En dan bedoel ik meer dan één bericht als ‘we hebben een nieuwe vacature’, want één bericht belandt al gauw in de vergetelheid.

Adverteren: de onbenutte kracht in recruitment

Wat ik ook opvallend vind, is dat maar weinig werkgevers gebruikmaken van betaalde advertenties. Slechts 22% zet social media advertenties in en slechts 9% maakt gebruik van Google Ads. Dat is echt heel weinig. Nu snap ik dat het ingewikkeld kan zijn.

Maar om een voorbeeld te geven van hoe vaak er maandelijks gezocht wordt in Google op bepaalde vacatures:

Maandelijkse zoekopdrachten in Google

Je ziet, er is relatief weinig concurrentie en er wordt best veel gezocht in Google op dit soort vacatures. Je kunt dus met adverteren vrij eenvoudig een extra doelgroep aanspreken.

Met storytelling bind je kandidaten aan jouw bedrijfscultuur

Storytelling zorgt ervoor dat je de bedrijfswaarden en cultuur op een toegankelijke manier kunt overbrengen. Wanneer dit goed wordt uitgevoerd, komt het authentiek over op kandidaten. Het voordeel hiervan is dat men meer betrokken raakt bij je bedrijf en meer van je verhaal meekrijgt. Dat maakt je vacatures aantrekkelijker, waardoor kandidaten sneller zullen reageren.

Maar wat voor verhalen moet je dan delen? Kijk eens naar je EVP en ga op zoek naar verhalen van medewerkers over hoe zij bepaalde waarden en de cultuur ervaren. Laat hen deze verhalen delen, bij voorkeur via video.

Heb je nog geen employee value proposition (EVP)? Dan is het verstandig daar te beginnen. Door onderzoek te doen kom je er sneller achter waar de kandidaatbehoefte ligt en kun je vacatures hier beter op afstemmen.

Maak video een vaste waarde in je wervingsstrategie

Wist je dat het gebruik van video in advertenties ervoor zorgt dat je tot 60% meer websitebezoekers kunt verwachten? Dat liegt er niet om. Video is een zeer krachtig middel. Door social media heeft video enorm aan kracht gewonnen en door TikTok zijn ook korte video’s enorm populair. We kijken liever naar video dan dat we lezen, en video valt meer op dan foto’s. Video toevoegen aan je recruitmentstrategie zorgt ervoor dat je beter zichtbaar bent en meer websitebezoekers kunt verwachten. Maar dat is niet het enige, want ook video op je vacaturepagina kan ervoor zorgen dat kandidaten eerder geneigd zijn om te reageren.

Door medewerkers in video’s in te zetten, kunnen kandidaten op een authentieke manier kennismaken met wat je als werkgever te bieden hebt. Daarmee versterk je je employer brand. Kandidaten waarderen dit enorm en zullen hierdoor een positiever gevoel ontwikkelen voor jou als werkgever.

Lees meer over hoe wij succesvol video inzetten om technisch personeel te werven

Laat je vacature meer aansluiten bij de kandidaat behoefte

Je kunt een prachtig employer brand en EVP ontwikkelen, maar als je vacatures onvoldoende aansluiten, sla je de plank mis. Gelukkig gaat dit vaak goed, maar er zijn altijd verbeterpunten.

Wij zetten daarom altijd ChatGPT in om te analyseren in welke mate de vacature aansluit bij de kandidaat behoefte en waar we dit nog kunnen verbeteren. Het is eenvoudig om te doen, je krijgt supersnel antwoord en je zult versteld staan van de inzichten.

Hoe beter jouw vacatures aansluiten, hoe meer kandidaten geneigd zijn om te reageren. Blijf dus schaven totdat je de perfecte vacature hebt gecreëerd.

Spreek de taal van je kandidaat en maak echt contact

Hetzelfde geldt voor de tone of voice. Vaak worden vacatures geschreven vanuit het bedrijf. Er wordt wel iets verteld over de bedrijfscultuur, maar vaak summier. Het gaat vooral over de inhoud van de functie en de functie-eisen. Op zich niks mis mee, want dit is nu eenmaal belangrijk. Maar spreek je eigenlijk wel de taal van je kandidaat?

Door de juiste taal te spreken voelen kandidaten zich sneller gehoord en krijgt men sneller het gevoel dat de baan op hun lijf geschreven is. Ook hier kun je ChatGPT voor inzetten. Wij analyseren met ChatGPT altijd de vacaturetekst op bedrijfscultuur, emotional trigger words en aversiewoorden. Hierdoor krijg je snel inzicht in wat je kunt aanscherpen. Je zal zien dat er slimme tips uitkomen die je eenvoudig kunt toepassen.

Conclusie

Succesvol werven draait om meer dan enkel vacatures publiceren; het vraagt om een gerichte en creatieve aanpak. Door strategisch zichtbaarheid te creëren, de kracht van social media in te zetten, en storytelling en video’s in je vacatures op te nemen, leg je een stevig fundament om kandidaten aan te trekken die echt bij je organisatie passen. Het afstemmen van je boodschap op de behoeften van de kandidaat en het inzetten van relevante kanalen vergroten de kans op waardevolle reacties aanzienlijk.

Door stapsgewijs deze tips toe te passen, bouw je aan een duurzame recruitmentstrategie die niet alleen de respons verhoogt, maar ook de kwaliteit van kandidaten verbetert. Durf te experimenteren, blijf je strategie bijschaven, en investeer in een aanpak die resultaten oplevert – voor nu en in de toekomst.

RECRUITMENT MARKETING
DIE JE RAAKT.

Wij geloven dat er in elk bedrijf of organisatie een goed verhaal schuilt. Een verhaal dat de moeite waard is om te vertellen, en vooral, door het te laten vertellen.

VOLG ONS

Voor extra info & inspirerende
content