Hoe zorg je ervoor dat je deze zomer wél genoeg vakantiekrachten hebt?
Het lijkt nog zover weg, maar twee keer knipperen en de zomervakantie is alweer aangebroken. Grote kans dat je in die periode weer gebruik wilt maken van vakantiekrachten. En net zoals in de reguliere arbeidsmarkt is er ook een tekort aan vakantiekrachten. Slimme werving wordt dus steeds belangrijker, maar hoe doe je dat dan? In dit artikel geef ik je een aantal tips hoe jij sneller jongeren naar je toe trekt, zodat jij je deze zomer geen zorgen hoeft te maken over je bezetting.
Meer weten over het werven van jongeren?
Download ons gratis ebook ‘Je vacature is zo hip als Hyves’.
Inclusief waardevolle tips, een business case en inzichten in campagneresultaten.
Wat vinden jongeren belangrijk?
Laten we eens beginnen met te kijken naar wat jongeren eigenlijk belangrijk vinden. Uit onderzoek van Tempo Team blijkt dat de 5 belangrijkste redenen voor een vakantiebaan zijn:
- Geld verdienen (87%)
- Werkervaring opdoen (55%)
- Nieuwe dingen leren (39%)
- Nieuwe mensen leren kennen (37%)
- Het op je CV kunnen zetten (35%)
En daar kun jij je voordeel mee doen. Hoe? Door deze punten te laten zien in je wervingscampagne. Ik ga je uitleggen hoe je dat het beste kunt doen.
It’s all about the numbers
Voor wie is salaris nou eigenlijk niet belangrijk? Voor mij in ieder geval wel, en dat is voor jongeren niet anders. Durf dus een salaris of salarisrange te benoemen. Noem het niet vaag ‘lekker verdienen’. Prima om dat te benoemen, maar zorg er dan ook voor dat je de getallen benoemt. Het niet benoemen van een salaris valt sowieso in de top 5 ergernissen van kandidaten. Dus vermijd dat en benoem het gewoon.
Onderscheidende claim: Nieuwe skills als troef
Jongeren vinden het belangrijk om werkervaring op te doen. Zorg ervoor dat je in de campagne laat zien dat ze werkervaring opdoen. Het lijkt zo voor de handliggend. Maar als je het niet benoemt, bestaat het niet. Door het uit te spreken maak je de claim ‘bij ons doe je werkervaring op’. Daarmee onderscheid je je direct van concurrenten die hier niets over zeggen. En ja, ook daar doe je werkervaring op, maar als je het niet benoemt is het niet duidelijk voor kandidaten en ontstaat er dus een verschil in jouw voordeel.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor nieuwe dingen leren. Vertel het niet alleen, maar laat het ook zien. Het opdoen van nieuwe skills is belangrijk voor je werkervaring maar ook om het op je CV te kunnen zetten. Profiteer daarvan door te laten zien wat je allemaal gaat doen. Je zou daar prima bij kunnen vermelden: “staat natuurlijk ook lekker op je CV!”
Jongeren bereik je op social
En dan vooral op TikTok en Instagram. Want dat zijn de kanalen waar je moet zijn. Zet ze dus ook volop in. Laat het niet bij één post maar maak er een campagne van. Zorg ervoor dat je gedurende de gehele wervingsperiode meermaals aanwezig bent. Dat kun je doen door voor alle belangrijke punten uit het onderzoek van Tempo Team een post te maken. Dan ben je al 5 posts verder.
Ruw weg heb je ongeveer 6 weken om te werven. Zorg ervoor dat je minimaal 3x per week zichtbaar bent. Dat zijn dus 18 berichten die je moet bedenken. Dat moet lukken toch?
Maar wat je ook vertelt, doe het met authentiek beeldmateriaal en blijf ver weg van alle stock media. Uit onderzoek blijkt dat 73% van de kandidaten door het gebruik van authentiek beeldmateriaal een positiever beeld heeft van jou als werkgever. Ook levert het 35% meer reacties op en heb je 25% meer kans dat iemand reageert.
Vergroot je zichtbaarheid
Natuurlijk is het belangrijk om berichten op je social accounts te plaatsen, maar daarmee bereik je niet direct alle jongeren in de regio. Wat helpt is het inzetten van social media advertenties. Daarmee ben je direct volop zichtbaar in de regio. En het mooie is dat je vanaf dit jaar ook op TikTok op regio niveau kunt adverteren. Maak daar dus gebruik van.
De kracht van content
Jongeren geven aan dat ze het leuk vinden om nieuwe mensen te leren kennen en vriendschappen op te doen. Een goede reden om ook vooral je team op beeld vast te leggen. Hiermee speel je niet alleen in op de belevingswereld van jongeren, maar uit onderzoek blijkt dat 57% eerder geneigd is te reageren bij een bedrijf met een authentieke bedrijfscultuur. Dat kun je natuurlijk alleen maar laten zien door je bedrijf in beeld te brengen. Durf je te investeren in goede content dan heb je echt twee streepjes voor op je concurrent.
Liever video dan foto
Mocht je aan de slag gaan, zorg er dan voor dat je ook video inzet. Foto’s zijn leuk en geven een goede basis, maar met video laat je zoveel meer zien. Het geeft een veel beter inkijkje in de sfeer van je bedrijf en dat is voor kandidaten super belangrijk.
Zeker wanneer je gaat adverteren is video van grote waarde. Uit eigen onderzoek blijkt dat je 58% meer websitebezoekers krijgt door de inzet van een video advertentie in vergelijking met een foto advertentie. Voor hetzelfde budget! Je bent dus echt een dief van je eigen portemonnee als je geen gebruik maakt van video.
Daarbij is het ook nog eens zo dat door het inzetten van video er gemiddeld 2,4x meer reacties binnenkomen. En dat is ook niet zo verwonderlijk wanneer je weet dat 53% van de Instagram gebruikers de voorkeur geeft aan video. Met video leren kandidaten het bedrijf beter kennen en dat zie je terug in de resultaten.
Conclusie
Wil je deze zomer voldoende vakantiekrachten aantrekken, begin dan op tijd met werven. Dat betekent eigenlijk dat je deze week al aan de bak moet. En zorg ervoor dat je een wervingscampagne opgetuigd die groter is dan die ene post ‘vacature vakantiemedewerker’. Het is fijn als je 3x per week zichtbaar bent. Hoe vaker hoe beter. Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk om voldoende variatie aan te brengen. Maar als je de 5 punten uit het Tempo Team onderzoek aanhoudt dan komt het wel goed. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je authentiek bent en benadrukt wat voor jongeren belangrijk is. Gebruik je daar ook nog video en betaalde advertenties voor dan weet je zeker dat je meer reacties binnenkrijgt dan je concurrent op de hoek.